Loading

Qatar Airways GCEO Welcomes the “Doha Declaration” – A Manifesto for Liberalisation, Market Access,

Direct News Source

Qatar Airways GCEO Welcomes the “Doha Declaration” – A Manifesto for Liberalisation, Market Access, Sustainability and Engagement

75 years on from the Chicago Convention, the Doha Declaration calls for a serious global review of its relevance today in the 21st Century

Qatar Airways Group Chief Executive, His Excellency Mr. Akbar Al Baker, has welcomed the publication of the “Doha Declaration”, a manifesto that calls for a serious review of the existing aviation regulatory framework.

The Declaration, which was announced at the conclusion of the CAPA Qatar Aviation, Aeropolitical and Regulatory Summit held in Doha, comes 75 years after the historic Chicago Convention, which established the International Civil Aviation Organisation (ICAO) as well as a set of global rules for airspace, air safety and air travel.

Commenting on the Declaration, Qatar Airways Group Chief Executive, H.E. Mr. Al Baker said: “Qatar Airways wholeheartedly endorses the Doha Declaration and calls on airlines all over the world to join us in supporting it”.

The full text of the Doha Declaration is as follows:

Doha Declaration

75 years after the aviation regulatory framework was established, it is time for a serious global review of its relevance today; the “business of freedom” underpins 10% of global GDP. It is too important to be constrained by economic regulation that was designed to meet entirely different conditions

Recommendation

Governments should:

Relax restrictive airline ownership and control rules, which underpin the bilateral air services system, constraining rationalisation of market access;

Increase efforts to encourage plurilateral liberalisation, for example as promoted by the European Union;

Enhance sustainability – in its broadest meaning – in the aviation sector;

Actively encourage aeropolitical discussion and further engagement at the highest levels.

The Declaration follows the recent announcement that The State of Qatar and the European Union have concluded their negotiations for a landmark Comprehensive Air Transport Agreement. H.E. Mr. Al Baker added: “Earlier this week, Qatar Airways was proud to celebrate the milestone of becoming the first country in the Gulf region to achieve a Comprehensive Air Transport Agreement with the European Union. This agreement, allied to the Doha Declaration, shows the world that we are committed to building trust among nations, overcoming the fear of competition and embracing the benefits of liberalisation in the Aviation field.”

Speaking at the conclusion of the CAPA Conference, the first of its kind to be held in the Middle East, Henrik Hololei, the Director General Mobility and Transport at the European Commission commented on the Doha Declaration, saying: “It is a good conclusion of the one-and-a-half days we have spent here.”

Qatar Airways currently operates a modern fleet of more than 230 aircraft via its hub, Hamad International Airport (HIA) to more than 160 destinations worldwide. 

A multiple-award-winning airline, Qatar Airways was named ‘World’s Best Business Class’ by the 2018 World Airline Awards, managed by international air transport rating organisation, Skytrax. It was also named ‘Best Business Class Seat’, ‘Best Airline in the Middle East’, and ‘World’s Best First Class Airline Lounge’. 

Qatar Airways has launched an array of exciting new destinations recently, including Gothenburg, Sweden; Mombasa, Kenya and Da Nang, Vietnam. The airline will add a number of new destinations to its extensive route network in 2019, including Malta, as well as many more.

الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية يرحّب بإعلان الدوحة – الذي يدعو إلى التحرّر من القيود وتعزيز المشاركة والوصول إلى الأسواق والاستدامة

بعد 75 عاماً على اتفاقية شيكاغو، يدعو إعلان الدوحة إلى إجراء مراجعة جدّية لاختبار مدى ملائمة إطار عمل الاتفاقية لقطاع الطيران اليوم

 رحّب سعادة السيد أكبر الباكر، الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية، بإشهار "إعلان الدوحة"، الذي يدعو إلى مراجعة جدّية لإطار العمل التنظيمي لقطاع الطيران.

ويتزامن إعلان الدوحة الذي تم الكشف عنه في ختام قمة كابا لسياسات الطيران والشؤون التنظيمية التي عُقدت في الدوحة خلال الفترة مـن 5 - 6 فبراير 2019 مع مرور 75 عاماً على اتفاقية شيكاغو، التي نصّت على تأسيس المنظمة الدولية للطيران المدني (ايكاو) بالإضافة إلى إرساء مجموعة من القواعد العالمية للمجال الجوي والسلامة الجوية والسفر جواً.

وفي معرض تعليقه على الإعلان، قال سعادة السيد أكبر الباكر، الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية: "تؤيد الخطوط الجوية القطرية إعلان الدوحة، وندعو جميع شركات الطيران والحكومات في مختلف أنحاء العالم إلى الانضمام إلينا في دعم هذا الإعلان".

النص الكامل لإعلان الدوحة:

بعد مرور 75 عاماً على تأسيس إطار العمل التنظيمي لقطاع الطيران، لقد آن الأوان لإجراء مراجعة جديّة لاختبار مدى ملائمة هذا الإطار لقطاع الطيران اليوم؛ الذي يساهم بـ10% من الناتج المحلي العالمي. ومن المهم جداً التقيّد بنظم اقتصادية تم تصميمها لتلبية ظروف متباينة.

توصية

على الحكومة:

  • التخفيف من القيود المفروضة على ملكية شركات الطيران والقواعد المنظمة لذلك، التي يستند عليها الإطار الثنائي لخدمات النقل الجوي  فضلاً عن التخفيف من القيود المفروضة على الوصول إلى الأسواق؛
  • تكثيف الجهود لتشجيع التحرير متعدد الأطراف، على سبيل المثال التحرير الذي يروّج له الاتحاد الأوروبي؛
  • تعزيز الاستدامة بمعناها الواسع في قطاع الطيران؛
  • تشجيع فتح حوار بنّاء حول سياسات الطيران وتعزيز المشاركة على أعلى المستويات.

ويأتي إعلان الدوحة بعد أن توصّلت دولة قطر والاتحاد الأوروبي مؤخراً على  إبرام اتفاقية النقل الجوي الشاملة.

وأضاف سعادة السيد أكبر الباكر: "لقد كان من دواعي فخر الخطوط الجوية القطرية الاحتفال بهذا الانجاز التاريخي، حيث أصبحت دولة قطر أول دولة خليجية تتوصّل مع الاتحاد الأوروبي إلى إبرام اتفاقية النقل الجوي الشاملة، الذي يتسق مع إعلان الدوحة لنثبت للعالم التزامنا ببناء الثقة بين الأمم والتغلّب على الخوف من المنافسة وتحقيق أقصى استفادة من مزايا التحرير في قطاع الطيران".

وفي اختتام قمة كابا لسياسات الطيران والشؤون التنظيمية التي تعد الأولى من نوعها في منطقة الشرق الأوسط، أشاد السيد هنريك هولولي، المدير العام للمواصلات والحركة في المفوضية الأوروبية بإعلان الدوحة قائلاً: "إنها أفضل اختتام ليوم ونصف أمضيناهما هنا".  

وتشغّل الخطوط الجوية القطرية حالياً أسطول طائرات حديث يضم أكثر من 230 طائرة تتجه إلى أكثر من 160 وجهة عالمية عبر مقر عملياتها في مطار حمد الدولي.

وحازت الخطوط الجوية القطرية على جائزة أفضل درجة رجال أعمال في العالم ضمن جوائز سكاي تراكس العالمية 2018. كما حصدت الناقلة الوطنية لدولة قطر جائزة أفضل مقعد على درجة رجال الأعمال في العالم، وجائزة أفضل شركة طيران في الشرق الأوسط، وجائزة أفضل صالة انتظار لمسافري الدرجة الأولى في العالم.

وأعلنت الخطوط الجوية القطرية مؤخراً عن تدشين رحلاتها إلى العديد من الوجهات الجديدة، بما في ذلك غوتنبرغ في السويد، ومومباسا في كينيا، ودا نانغ في فيتنام. كما ستضيف الناقلة الوطنية لدولة قطر عدداً من الوجهات الجديدة إلى شبكتها المتنامية في عام 2019، بما في ذلك فاليتا في مالطا، وغيرها الكثير. 

This press release was sourced from Qatar Airways on 13-Feb-2019.